Design systém4.2

Barevné tokeny

Barevné tokeny v Design systému gov.cz

Barevné tokeny v Design systému gov.cz jsou navrženy tak, aby umožnily konzistentní používání barev napříč celým systémem a zároveň zajistily flexibilitu pro přizpůsobení různým vizuálním identitám a potřebám. Tokeny jsou strukturovány tak, aby poskytovaly sémantický význam jednotlivým barevným vlastnostem a byly snadno použitelné pro různé prvky uživatelského rozhraní.

Sémantická klasifikace

Každý barevný token je pojmenován podle svého účelu a významu v uživatelském rozhraní. Design systém gov.cz umožňuje snadné odlišení barev podle toho, kde a jak jsou použity, například pro pozadí, texty, ikony nebo tlačítka. Základní klasifikace zahrnuje:

  • Pozadí (--background): Barvy pro pozadí prvků (primary, secondary, neutral, status).
  • Tlačítka (--button): Barvy pro tlačítka (solid, outlined).
  • Texty (--text): Barvy textů (hierarchické, primary, secondary, status).
  • Orámování (--border): Barvy pro orámování prvků.
  • Ikony (--icon): Barvy ikon.
  • Interakce (--interactive): Sada pro interaktivní prvky (např. Checbox, Radio a Switch).
  • Komponenty (--component): Sada pro specifické komponenty (např. Footer nebo Banner).

Tato struktura usnadňuje práci jak designérům, tak vývojářům, protože každý barevný token má jasně definovaný účel a místo v rámci systému.

Referencování barevných hodnot

Barevné hodnoty jsou uloženy v kolekci Primitives, která obsahuje základní barvy ve formě hexadecimálních kódů. Následně jsou tyto hodnoty referencovány v kolekci Color a přiřazovány jednotlivým prvkům prostřednictvím sémantických tokenů. Tímto způsobem je zajištěna konzistentní aplikace barev napříč všemi komponentami systému.

Například:

  • Základní definice barvy (kolekce Primitives): #2362A2
  • Primitive token (kolekce Primitives): --color-primary-600
  • Sémantický token (kolekce Color): --button-solid-primary

Tento systém referencování umožňuje snadné přizpůsobení barev pro různé vizuální styly, například pro tmavý režim (Dark Mode) nebo produkty s vlastní vizuální identitou, aniž by došlo k narušení konzistence.

Ukázka referencování barevných hodnot u tlačítka.
Ukázka referencování barevných hodnot u tlačítka.

Přizpůsobení názvů pro Figmu a kód

Aby byly barevné tokeny pro designéry ve Figmě přehlednější a snadněji použitelné, je u nich často využito zdvojení některých klíčových slov. Toto zdvojení pomáhá přiřadit tokeny do odpovídajících skupin a zajistit jasnou strukturu. Například token --text-primary je ve Figmě reprezentován jako --text--text-primary, kde první slovo „text“ slouží k přiřazení tokenu do skupiny textových prvků. Tento způsob pojmenování umožňuje designérům snadno navigovat mezi tokeny a mít lepší přehled o jejich použití v rámci skupin. Ve Figmě je zároveň syntax tokenů pro kód správně nakonfigurována, takže vývojáři mohou tokeny používat přímo v kódu bez nutnosti dalších úprav.

Použití barevných tokenů v praxi

Barevné tokeny jsou navrženy tak, aby byly snadno implementovatelné v různých komponentách. Například:

  • Pozadí: Používají sémantické tokeny jako --page-background pro pozadí celé stránky.
  • Tlačítka: Barvy tlačítek jsou definovány tokeny jako --button-solid-primary pro pozadí primárního tlačítka, --button-solid-error-hover pro error tlačítko ve stavu hover a --button-outlined-primary pro tlačítko s obrysem.
  • Texty: Textové barvy jsou definovány sémantickými tokeny jako --text-primary pro hlavní text, --text-secondary pro sekundární texty nebo --text-status-error pro chybová hlášení.
  • Orámování: Barvy pro orámování prvků jsou specifikovány tokeny jako --border-primary pro primární orámování, --border-neutral pro neutrální orámování nebo --border-error pro orámování chybových stavů.
  • Ikony: Barvy ikon jsou definovány tokeny jako --icon-default pro výchozí ikony, --icon-error pro chybové ikony nebo --icon-success pro ikony úspěšných stavů.
  • Interakce: Interaktivní prvky používají tokeny jako --interactive-active pro aktivní prvky, --interactive-disabled pro deaktivované prvky nebo --interactive-error pro prvky v chybovém stavu.

Světlý a tmavý režim (Light a Dark Mode)

Kolekce Color v Design Systému gov.cz podporuje dva módy – Light (světlý) a Dark (tmavý) režim. To umožňuje snadnou implementaci tmavého režimu napříč celým systémem bez nutnosti zásadních změn v kódu. Každá barva v kolekci Color je definována pro oba režimy, takže při přepnutí na Dark Mode jsou barevné tokeny automaticky přemapovány na tmavé odstíny, které jsou přizpůsobeny čitelnosti a kontrastním požadavkům. Implementace Dark Mode je díky sémantickým tokenům jednoduchá – jakmile jsou definovány základní barvy, systém je automaticky přizpůsobí správnému režimu.

Přístupnost a kontrast

Jedním z hlavních principů při práci s barevnými tokeny je dodržování standardů přístupnosti. Všechny barvy musí splňovat požadavky na dostatečný kontrast, aby byla zajištěna čitelnost textů a viditelnost prvků. Design Systém gov.cz důsledně dbá na to, aby byly kontrastní poměry v souladu se standardy.

Možnosti customizace (přizpůsobení) a theming

Díky použití design tokenů od verze 4.1 je snadné přizpůsobit barevnou paletu novým požadavkům nebo produktům s odlišnou vizuální identitou. Stačí aktualizovat hodnoty v kolekci Primitives, a změny se automaticky projeví napříč celým Design Systémem. Tímto způsobem lze jednoduše implementovat například tematické úpravy pro specifické produkty, aniž by bylo nutné upravovat jednotlivé komponenty.