Slouží především jako navigační prvek. Po kliknutí odkazuje uživatele podle typu odkazu z jedné webové stránky na jinou nebo na stejnou stránku, ale jinou sekci.
Slouží pro zobrazení na menších zařízeních (mobilech, tabletech).
Pro představu, jak se má komponenta chovat na jiném zařízení, lze náhled komponenty zmenšit podle potřeby. Ke zmenšení dojde stisknutím pravého okraje a potáhnutím doleva. Komponenta se automaticky přeskládá podle míry zmenšení.
Odkaz používejte především jako navigační prvek. Pomocí odkazu můžete také měnit, jak data uživatel zobrazí (zobrazit více, zobrazit vše). Pokud akce provedené uživatelem mají měnit data nebo s nimi manipulovat, použijte Tlačítko.
Typy odkazů
Podle typu přesměrování
Podle webové stránky, kam je uživatel přesměrován, se odkazy rozdělují na interní a externí.
Interní odkazy
Interní odkazy přesměrují uživatele na jinou stránku, ovšem stále v rámci daného webu (stejné domény - např. jiná stránka v rámci domény Portálu veřejné správy). Zpět se uživatel vrátí použitím tlačítka zpět na webové stránce nebo použitím šipky zpět v prohlížeči.
Externí odkazy
Externí odkazy přesměrují uživatele na stránky mimo daný web, na kterém se právě nachází. Pro externí odkazy je dobré použít jako součást odkazu ikonu pro externí odkaz (viz ukázka externích odkazů výše). Ta uživateli pomůže s pochopením, že bude odkazován na externí stránku. Po kliknutí na externí odkaz by měla uživateli vyskočit nová karta v prohlížeči, kde se načte příslušná externí stránka. Na jedné kartě tedy bude mít uživatel původní stránky, na další kartě pak externí stránky, na které směroval odkaz. Zpět se uživatel vrátí překliknutím karty v prohlížeči nebo zavřením nové karty s externí stránkou.
Podle konkrétnosti přesměrování
Odkazy mohou být jak generické, tak přímé (týká se primárně externích odkazů).
Generické odkazy
Generický odkaz je odkaz, který uživatele odnaviguje pouze na obecnou stránku (domovská stránka webu) nebo sekci. Uživatel se pak musí sám zorientovat a proklikat se na požadovanou stránku.
Přímé odkazy
Přímý odkaz (angl. deep linking) oproti tomu uživatele naviguje přímo na konkrétní sekci, například formulář. Pokud je to možné, volíme odkazy přímé, které uživateli usnadní hledání informací.
Doporučení
Pro odkaz použijte text, nikoli pouze grafiku nebo ikony
Odkaz by měl obsahovat maximálně tři slova
Text v odkazu by měl být v souladu se zamýšleným cílem, tzn. vyhněte se nic neříkajícím odkazům typu “klikněte zde”, “najdete zde” atp. nebo vypisování konkrétní webové adresy (url) - použijte raději smysluplný popis a odpovídající název cílového webu
U odkazu s několika slovy se držte pravidla, aby byl odkaz dostatečně dlouhý na to, aby byl srozumitelný uživateli, ale současně byl dostatečně krátký, abyste zabránili jeho zalamování